< Tilbage

Kan du rette ryggen?28-05-2012 - 15:15

Hvor tit har du hørt den kommentar? Måske fra en underviser under ridning, eller i al almindelighed i dagligdagen.

Hvis du har tendens til at runde skuldrene fremad og samtidig har for stor afstand imellem dine skulderblade, hvilket er almindeligt, hos mange, så kan underviseren/træneren bede dig om at rette dig op gentagne gange, uden at det har en langtidsholdbar effekt.

 

Det vil simpelt hen ikke kunne lade sig gøre rent fysisk – du vil i hvert fald ikke få en helt korrekt holdning, og ikke heller ikke kunne holde den ret længe ad gangen, da der er opstået en ubalance mellem skulder/bryst området. Musklerne er blevet for korte og stramme på forsiden og samtidig for lange og slappe på bagsiden.


Du kan checke om afstanden mellem dine skulderblade er for stor, ved at få en person til at lægge sin hånd mellem dem, når du står oprejst i samme holdning som du plejer at have. Hvis der er mere end en god håndsbredde, er afstanden for stor. Samtidig vil du sikkert være meget øm i brystmusklernes hæftepunkter, da de er stramme og derfor er medvirkende til at trække skulderbladene fra hinanden.

 

Samtidig får man ofte problemer med en god dyb vejrtrækning, da brystbenet synker ind mellem de runde skuldre og man kan have problemer med ondt i den nederste del af ryggen (lænden) og spændinger i den øverste del af ryggen. Det hele hænger simpelt hen sammen.


Det kan der heldigvis gøres noget ved med nogle gode øvelser på jorden. Først og fremmest er det vigtigt at få løsnet de spændte punkter.

 

1. Du kan give dig selv akkupressur ved at trykke pege- eller langefingeren ind i brystmusklernes hæftepunkter og ryste lidt. Du vil sikkert opleve at være mere øm i den ene side. Giv den lidt ekstra opmærksomhed.
Gør det gerne jævnligt for at vedligeholde en god blodgennemstrømning.

 

2. Rul et badehåndklæde godt sammen og læg det mellem skulderbladene, mens du ligger med bøjede ben og lænden og fødderne i gulvet. Stræk nu armene op og ud fra kroppen med håndfladerne opad. Lad armene hvile i gulvet og træk vejret godt igennem, så du åbner brystet, løfter brystbenet og strækker de stramme brystmuskler. Lig i min. 5 minutter for en god virkning.

 

3. Flet fingrene bag ryggen, kip i bækkenet så dine sædeben peger lige ned mod gulvet. Ånd dybt ind og stræk armene bagud, mens du tænker dig opad. Åndedrættet vil hjælpe dig.

 

Lav øvelserne dagligt, og du vil både have lettere ved at rette ryggen og samtidig få fornyet energi.

 

< Tilbage