< Tilbage

I balance på hesteryg – Del 306-04-2016 - 13:58

VEJEN TIL STØRRE HOLDBARHED, RIDEGLÆDE OG PRÆSTATIONER

AF: SØS FEJERSKOV-QUIST / FOTO: MAJKEN SOELBERG

 

Artikel fra Malgré Tout Magasin #3

Balance består af flere elementer og skal gerne fungere godt hos både rytter, hest og i samspillet mellem rytteren og hesten. Rytterens balance i sadlen starter, som beskrevet tidligere, ved at sætte fokus på at få mere balance i hverdagen. Alt for mange mennesker går i dag rundt med for mange tanker og har generelt ”for stor spænding på” mere eller mindre hele tiden.

 

Skuldre, nakke og kæber er eksempler på spændingsområder, der også påvirker hesten. Det er spændinger, der ofte udvikler sig til hovedpine, musearm og andre gener i kroppen. Men spænding, der senere udvikler sig til længerevarende smerter, kan også mærkes i lænd og knæ. Både til hverdag og sammen med vores heste/ponyer gælder det derfor om at lære at økonomisere med energi og spænding. Det holder kroppens naturlige balance i muskler og bindevæv ved lige.

 

Vi mennesker har tendens til at spænde op og klemme/gribe for meget med både schenkler og hænder. Det er vores natur at gribe og holde fast, som en refleks, hvis vi kommer i ubalance. (Se del 2 omkring tøjler I Malgré Tout #2). Men alene det er med til at give spænding og endnu mere ubalance og kan udvikle sig til en ”ond cirkel”. Det siger næsten sig selv, at både fjedring og balance forsvinder i en spændt og stiv krop. Spændinger og ubalance sætter sig med tiden som smerter hos både rytter og hest, hvis ikke den cirkel brydes.

 

Foto 1 Hestene bryder sig selvfølgelig ikke om at blive klemt om og hevet i, især ikke hvis du ikke kan slippe presset igen. Det gør det også sværere at lære hesten øvelser, hvis du ikke hurtigt kan finde din neutralstilling igen. Når du skal lave en øvelse, når du rider, er det derfor altid en god idé at tænke ”Så lidt som muligt – så meget som nødvendigt.

 

Foto 2 & 3 Det kan være en stor hjælp, at træne med en pilates ring mellem benene lige over knæene. Du skal lave små lette tryk både med indersiden og ydersiden af overschenklerne for at få balancen genetableret. Langt de fleste vil have tendens til at klemme alt for hårdt og længe og have svært ved at lave trykket udad. Dette skyldes, at der ofte er en ubalance mellem muskler og bindevæv på inder- og yderside af over- og yderschenkler. Ved at lave disse øvelser er der større sandsynlighed for, at du ikke kommer til at overdrive din schenkelhjælp. Du vil samtidig både få større balance samt fjedring, i kroppen. Ridningen vil blive lettere, mere flydende og dermed kønnere at se på. Som en kendt hestemand har sagt, skal ridning være som en dans mellem to parter. Det skal gerne være flydende som en vals og ikke bestemt og fast som en tango. For de fleste er det dog lettere sagt end gjort, særligt hvis kroppen i forvejen har for meget spænding, som har siddet længe. Det er vigtigt at løsne spændingerne. Gerne hos både hest/pony og rytter og opnå så meget symmetri som muligt. Det er en god idé at rette kroppen op og have bevidstheden med omkring den nyfundne symmetri i dagligdagen.

 

Jeg retter mange ryttere på min behandlerbriks i forbindelse med undervisningen. En stor hjælp til at rette rytteren er Smartspinesystemet. Produkterne varmes op og ligger bl.a. langs rygsøjlen både mens jeg behandler og under afspænding. Ved at bruge åndedrættet optimalt sammen med små stræk, bindevævsmassage og akupressur, kommer kroppen tættere på sin oprindelige naturlige balance.

 

Foto 4 & 5. Når rytteren rejser sig, kan man ofte se, hvor skæve de er, når bare de har ligget ned. Ofte kan træning på Pilates Reformer lige give det sidste til ligeudretningen af rytteren, men det er vigtigt med en personlig træner, da du også her kan komme til at kompensere med et skævt bevægemønster. Husk at det ofte er noget, du har ”trænet” ubevidst i årevis. Det tager lidt tid at komme helt tilbage på rette spor. Det er vigtigt, at fødderne er placeret ud for hinanden m. Rette afstand, bækken og hofter skal være lige og lænden støttet.

 

Foto 6 & 7. Smartspine kan også bruges i Reformeren for endnu bedre træningsresultat.

 

Foto 8. At sætte rytteren i en form for ubalance ved fx at placere ham/hende på en rotatordisc og skulle bruge arme og hænder samtidig, er også rigtig god træning. Når der nu er løsnet op (skabt mobilitet), samt fokuseret og trænet med balancen (skabt stabilitet), kan du begynde at fokusere på styrke, men det er en helt anden artikelserie.

 

Det er desværre min opfattelse, at langt de fleste kaster sig over styrketræning og statiske øvelser (som fx planken, der er blevet meget populær de sidste par år), med det samme, uden der er forudsætning i kroppen for det. Og så opstår der hurtigt ”ballade” i form af skader efter et stykke tid. Husk at det er langt bedre at forebygge (bygge op) end at genoprette, når skade(n)rne først har indfundet sig.

 


FAKTABOKS

 

SØS FEJERSKOV-QUIST

  • Født 1966
  • Gift, mor til 3 børn
  • Forfatter til bogen ”I balance på hesteryg” i samarbejde med human-og hestefysioterapeut, og træner Claus Toftgaard.
  • Indehaver af Fit2Ride og udvikler af Rytteryoga, hvor hun træner og uddanner nye instruktører.
  • Har udviklet Fit2Ride konceptet. Konceptet tager det bedste fra Hatha-yoga, Iyengaryoga, Poweryoga, Pilates, stresshåndteringsteknikker, holdningskorrektion, træning med elastik, øvelser på Balimo stolen m.v.
  • Søs er uddannet lærer.

 

< Tilbage